fredag 24 oktober 2008

Tanzania vs. andra delar av världens livsåskådning (etnocentrism permieras)

Eftersom Intresseföreningen fungerar som en alternativ källa till omvärldsbevakning är det viktigt att vi fortsätter jobbar med ord som "etik", "anonyma källor" och "objektivitet" som nyckelbegrepp.
Det, måste jag säga, har fungerat fläckfritt hittills.

Det jag tänker nu är att vi vidgar vårt perspektiv lite, från amerikanska presidentvalet, jay-z och youtubes där folk trillar till saker som händer på andra ställen än där vi faktiskt befinner oss.
Det här inlägget har inga filmlänkar eller embeddade bilder (jag bjuder dock på tre länkar till min källa).

Ok, jag ska försöka hålla det här lite mer koncist.
Vi vet alla vad en alboni är va? Eller snarare var vad albinism medför? Så här skriver wikipedia:

"Albinism är total avsaknad av båda typer av melanin, det vill säga eumelanin och phaeomelanin, hos växter, djur och människor. Detta beror på en genetisk avvikelse som resulterar i en brist på tyrosinas som är det enzym som startar processen som bildar melanin. Resultatet blir en helvit individ. Individer med albinism kallas ibland albino. Partiell albinism existerar inte utan individer som är partiellt vita lider ofta istället av leucism."

I korthet handlar det om brist på pigment och röda ögon (röda ögon tror jag mest rör djur).

I Tanzania har det nyligen dykt upp en våg av bortföranden av människor med albinism. Tydligen är det så att man kan sälja kroppsdelar till häxdoktorer och fiskare.
Häxorna använder delana till lite olika mediciner och fiskarna använder det som bete då man ska kunna fiska efter fiskar som har guld i magen(!) med dessa kroppsdelar.

Det här fenomenet finner jag en smula intressant och jag skulle önska att vi tar upp det här till ytan och att ni vädrar era tankar kring detta.
Så, tre länkar, läs igenom lite snabbt så kör vi igång.

Nu kör vi!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1110067.svd

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1918561.svd

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1919085.svd

1 kommentar:

Emil sa...

de betalar 4 miljoner för en albinokropp. känns som väldigt mycket pengar, vilket antingen betyder att man delar upp albinon i småbitar och säljer styckevis på gatan (kanke uppblandad med bakpulver) eller att det är stora gruvföretag (tydligen gör albinobitar på marken att guldet kryper uppåt) och andra välbärgade afrikaner (om de nu finns).

svårt att inte låta kolonial när man diskuterar "Afrika parodierar sig själv del 2" (del 1: "Knulla bort din AIDS med hjälp av bebisar).

Skicka en kommentar