onsdag 17 december 2008

Weekend in Krakow - December 2008

Jag vet inte om PM'et har gått fram till samtliga men det är så att jag har varit i Krakow, Polen under helgen.
Jag och Ol' Dirty åkte i fredags och kom hem i måndags eftermiddag. Nu hade jag tänkte att ge er en lite inblick i hur resan var och förhoppningsvis dela med mig att de goda erfarenheter resan gav mig. Jag hade tänkt att göra detta i en större skala men nu när jag kollade igenom telefonen visade det sig att jag tydligen inte hade gone wild med kameran vilket det kändes som när vi var där.

Nåväl, får jag lov att presentera, Krakow - December 2008!


I Polen kan man inte stava till "människa" men för mig spelar det mindre roll så läge budskapet går fram.



Krakow har ett puslerande nattliv, men samtidigt är det mån om att det ska vara städat och att fölk ska anstränga sig lite. Här t.ex. står det på en affisch för en klubb att man ska byta om innan man kommer.
Tydligt och enkelt.



När man har varit ute på stan en hel dag och är på väg tillbaka till hotellet kan det ibland vara nice att köpa med sig nått att tugga på, innan man drar ner till hotellbaren.
Ostbågar t.ex! I Polen är det en metervara.



I en kosmetika butik som heter Sephora hittade jag en mer naturlig skönhetsprodukt än de annars så arificiella som vi är vana vid.
Det är en helt vanlig flaska med "douche bubble bath". Tyvärr tog tullen denna när vi landade på Arlanda. Jag hörde att de muttrade nått om "perfekt julklapp till regeringen, hemma".



På lördagen råkade jag av misstag behandla Ol 'Dirty illa och hon var tvungen att söka tröst på annat håll.
Vi hittade en liten exklusiv butik som som hade de produkter vi sökte och det fanns en limiterad serie som inte gick att motstå. Det här är nr 42 i serien.



Jag gjorde en liten miss. När vi var på en polsk restaurang så hade jag tänkt att jag skulle fota den polska maten. Men kom in på det förrän jag hade ätit upp.
På menyn stod det "rostbiff med insprängda grönsaker" och det lät gott, tyckte jag.
När jag sedan fick in maten låg det två köttbitar i lite sås på tallriken tillsammans med en stackars liten körsbärstomat. Inga andra grönsaker, ingen potatis, inget annat än två köttbitar och lite sås.
Kändes skönt att verkligen få det man beställde. Det ska ändå blandas i magen och tallriken kommer se likadan ut när man är klar ändå.



Ok, ok, det här är inte så roligt egentligen. Det är väl lika kul som engelskans "drug store". Men jag fnissade lite inombords när jag så skylte och tänkte: "i vissa delar av Krakow är det visst rätt liberalt".





Det här är utsikten från vårt hotellrum sista dagen innan solen gick ner och det ger egentligen ingen rättvis bild över hur det såg ut, rent allmänt, i Krakow. Men jag tänkte att jag slänger med den här bilden med.

2 kommentarer:

Emil sa...

Daniel Björn – Intresseföreningens kulturbärare. Keep it up!

Unknown sa...

Verkligen! Stora upps härifrån för en fenomenal reseskildring! p&k

Skicka en kommentar