onsdag 11 mars 2009

Exonskelett - demo

För ett par år sen så var det ett jäkla tjat, från min sida, om bioniska kroppsdelar.
Jag pratade om Jesse Sullivan och andra som hade fått mekaniska ben och armar. Allt sånt var ju coolt och så och det var för mig mycket fascinerande, främst ur sociala perspektiv. Men det är ju även intressant rent tekniskt.

Det här är en film som demar ett exonskelett. Det är amerikanska lockheed (som började med att bygga flygplansdelar om jag har fattat det rätt) som har byggt om en design från ett företag som heter Berkeley Bionics (coolt namn). Apparaten ska kunna bära en person på 90kg i ca 5 km på samma batteriladdning.



Jag gillar ju sånt här även om jag kanske inte är helt peppad på tanken om att alla paralleller direkt dras till militära användningsområden.
Jag tror att jag ska börja gräva lite djupare i det här igen. Jag återkommer förmodligen med fler filmer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar