torsdag 12 februari 2009

Pepsi – en del av Sverige (och universum i helhet).

Olle tipsade om en väldigt rolig PDF som går igenom arbetet bakom Pepsi's nya logo. Jag läste och skrattade. På Gawker får man en greatest hits-version så den länkar jag. När du läst texten och tänker "reklamare måste gå på crack" så vill jag kontra med "nej, det är kola" och det här (som är cutnpastat ur mitt och Olles chattrande).

skulle tro att förklaringen isåfall ligger i någon slags reverse ideageneering.... att man kommer fram till en fin logga, kanske med hjälp av gyllene snittet, men att man sen letar reda på/konstruerar allt annat för att ge mer tyngd inför presentationen för en knepig klient som man vill avväpna i förskott... ergo: Pepsi gravitational field. hur fan kontrar man det liksom? 

a: "vi tycker den är ful."
b: nej, det är gyllene snittet, det är bäst. säger Leo DiVincio."
a: "men vi tror inte det kommer sälja."
b: "jo, den har ett gravitationsfält!"

1 kommentar:

Kalif Alif sa...

Meta-PR. 99% av budgeten och timmarna nerlagda går till att motivera 99% av budgeten och timmarna nerlagda. Jag ska fan bli reklamare. Är det ngt jag lärt mig under mina år på universitet så är det att ordbajsa 27 sidor text för att skapa en illusion av vetenskap.

Skicka en kommentar